donderdag 21 november 2013

Wat zegt úw buikgevoel?

Wat hebben we het afgelopen jaar gedaan? Wat kunnen we volgend jaar verwachten? Hoe zou de markt reageren? Hebben we de crisis nu gehad? Etc. 
 
Als ik u nu zou vragen hoe het aankomende jaar eruit gaat zien m.b.t. een willekeurige productgroep die u levert, dan zijn bovenstaande vragen zeer valide. Ergens zult u iets moeten/ willen roepen. Om uw budgettering dicht te krijgen wilt u dicht bij de waarheid staan, toch? Het kan immers zijn dat u dan misschien moet investeren in mensen of middelen. Daarin wilt u de plank (zeker!) niet misslaan. Laat staan dat u halverwege het jaar merkt dat u teveel resources hebt verworven en deze spreekwoordelijk uit hun neus staan te eten. Niet echt een echt prettig scenario lijkt mij. Ook uw leveranciers zullen mee moeten kunnen schakelen in het gevraagde tempo van uw klant. Die zullen dus ook tijdig geïnformeerd moeten worden. Uitdagingen met een afhankelijkheid. 
 
De vraag is: hoe komt u nu tot een juiste forecast, zodat u uw middelen hierop kunt afstemmen? Een oplossing in deze zou een Demand Planning-tool zijn, maar dit zijn kostbare producten. Ook vergt dit nogal wat implementatie tijd. Ik heb me laten vertellen dat de ‘Mercedessen’ onder deze tools de kosten van een ERP-traject met zich mee kunnen brengen. Al zou hiervan de helft maar waar zijn, dan nog steeds, is dit een significante investering! Dit zou natuurlijk valide kunnen zijn voor uw bedrijf, begrijp me niet verkeerd. Deze tools hebben niet voor niets hun bestaansrecht verworven.
Maar helaas is het in veel gevallen een hele grote pleister op een klein wondje. Oftewel; schieten met kanon op een mug. Het risico met deze producten is dat ze als een black box-oplossing worden ervaren en mensen(!) gaan twijfelen over de uitkomsten. In dit geval kan hier dezelfde scepsis ontstaan die we ook soms tegenkomen bij MRP-implementaties (zie blog: een MRP advies).

Dit moet pragmatischer kunnen. Uit m’n ERP-systeem haal ik wat ik de afgelopen jaren heb gedaan, daarnaast wil ik een beeld hebben wat de trend is, waarbij ik rekening wil houden met enkele parameters. Denk aan beoogde groei, uitbesteding etc. Als ik heel erg mijn best doe, zal ik met het handje in Microsoft Excel een heel eind komen.
 
Één belangrijk aspect moeten we daarin nooit vergeten. Hoe ver je dit ook automatiseert en optimaliseert, uiteindelijk is er altijd één onzekere factor en dat is het buikgevoel, instinct of laten we zeggen ons opportuun marktgevoel. Het zal altijd meewegen in uw uiteindelijke hoeveelheden te plannen producten. Dus ergens gaandeweg wilt u kunnen ingrijpen of corrigeren voordat de planningen de vloer opgaan of de budgetten voor goedkeuring worden ingediend. Ik zou hier wel rekening mee houden als ik tooling aanschaf. Zorg dat inzichtelijk is waar de aantallen vandaan komen en nog belangrijker: wat de effecten van de verschillende parameterveranderingen zijn. Ik wil gewoon in controle blijven, u toch ook?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten